Strona główna
Rejestracja Zaloguj się
 Strona główna  Encyklopedia  Księga gości 
Nawigacja

sondy
Jak oceniasz wiedze w portalu
Przydatna wiedza
Może być
Wiedza nieprzydatna

Wyniki

Skorzystaj z wyszukiwarki-wpisz interesujace słowo/słowa
Szukaj:
Wspomóż nas artykułem lub dowolnym tekstem

Wklej artykuł i prześlij go do nas. Interesuje nas tylko czysta wiedza bez opinii i komentarzy.Bardzo prosimy o nie przesyłanie kopi z książek, czasopism lub stron internetowych. Nie mamy czasu sprawdzać każdego tekstu. Za każdy przesłany tekst dziękujemy.

Przejdź do formularza aby dodać tekst

Konserwacja zdjętej pompy wtryskowej


Konserwacja zdjętej pompy wtryskowej

 

 

Pompa wtryskowa po zdjęciu z kadłuba silnika powinna być skutecznie chroniona przed zanieczyszczeniami i możliwością przypadkowego uszkodzenia. Najlepiej zadania takie spełnia czysta i szczelna skrzynka drewniana, zaopatrzona w podpórki ustalające lub kształtowy wspornik. Jeżeli nie dysponuje się tego rodzaju skrzynką, to przynajmniej trzeba zdjętą pompę wtryskową ciasno i grubo owinąć czystymi szmatami, a następnie ustawić w sposób zapobiegający jej potrącaniu i ewentualnemu przewróceniu na bok.
Zdjęta pompa wtryskowa podczas przenoszenia lub przewożenia czy też krótkotrwałego choćby przetrzymywania gdziekolwiek powinna być skutecznie chroniona przed opadami atmosferycznymi i zanieczyszczeniami. Szczególnie ważne jest zapobieżenie zawilgoceniu lub zapyleniu jej króćców oraz ich sąsiedztwa.
Jeżeli pompę wtryskową zdejmuje się z silnika tylko na krótki okres czasu, np. do regulacji na stole probierczym lub w celu wykonania naprawy bieżącej, to z zasady nie opróżnia się przestrzeni paliwowych w pompie z wypełniającego je oleju napędowego. Pozostawiony w zdjętej pompie wtryskowej olej napędowy chroni bowiem dość skutecznie, choć niezbyt długo, jej elementy przed korozją.
Przypomnieć tu trzeba, że handlowe gatunki oleju napędowego ulegają z biegiem czasu przemianom chemicznym, wskutek których m.in. wydzielają się półstałe substancje kleiste. Pozostawienie zwykłego oleju napędowego w zdjętej pompie wtryskowej przez długi okres czasu jest więc niedopuszczalne, głównie ze względu na osadzanie się na lustrzanych powierzchniach uszczelniających różnych substancji smolistych, co sprzyja zacieraniu się elementów pasowanych indywidualnie, zawieszaniu się zaworków oraz występowaniu innych nieprawidłowości działania urządzenia wtryskowego.
Kiedy więc przewiduje się, że po zdjęciu pompa wtryskowa będzie magazynowana przez długi okres (4...6 tygodni lub dłużej), wtedy jeszcze przed zdjęciem jej z silnika poddaje się ją tzw. konserwacji. Zabieg taki polega na dokładnym usunięciu zwykłego oleju napędowego z wnętrza pompy wtryskowej i wypełnieniu go czystą naftą albo tzw. paliwem do konserwacji, które praktycznie nie wykazuje skłonności do starzenia się lub wydzielania substancji smolistych.
Zwykle w tym celu najpierw do czystego, szczelnie zamykanego zbiornika przenośnego nalewa się odpowiednią ilość paliwa do konserwacji lub nafty oczyszczonej. Następnie zbiornik ten zawiesza się nad pompą wtryskową i łączy z nią tak, aby znajdujące się w nim paliwo ciągle mogło swobodnie ściekać do jej komory wyrównawczej. Potem uruchamia się silnik i pozwala mu pracować na biegu jałowym przez okres 15...20 minut. Dzięki temu silnik początkowo zużywa resztki zwykłego oleju napędowego, a następnie jest zasilany jedynie paliwem do konserwacji, co zapewnia dokładne przepłukanie i wypełnienie nim wnętrza pompy wtryskowej. Jednocześnie uzyskuje się oczywiście odpowiednie zakonserwowanie wtryskiwaczy umożliwiające ich długotrwałe składowanie.
Wykorzystując do konserwacji pompy wtryskowej naftę oczyszczoną trzeba pamiętać, że nie powinna ona zawierać nawet znikomych ilości substancji aktywnych chemicznie lub śladów wody. Szczególnie szkodliwe są znajdujące się często w nafcie oczyszczonej różne związki siarki, ponieważ oddziałują one niszcząco na lustrzane powierzchnie uszczelniające elementów pasowanych indywidualnie.



admin, 27-11-2011, odsłon: 363
Dodaj komentarz
Twoje imie i nazwisko:

Wpisz komentarz:


Przepisz kod zabezpieczający:



tagi

.